Khamis, 20 Ogos 2009

Halalkan jer ...

Semasa aku keluar dari sebuah kedai , setelah selesai membeli barang keperluan utk membuat cupcake , aku telah ditegur oleh seorang lelaki yg agak berumur dalam lingkungan 50an .

Pak Cik : Assalammualaikum nak ? Pak cik tumpang bertanya . Kat mana Bank Rakyat yg baru . Pak Cik dah pergi tempat yg biasa , tak tau plk dah berpindah .

Aku : Wa'alaikumussalam , dah lama dah , dari tahun lepas . Skrg kat depan Masjid Kuantan . Tak jauh dari sini .

Pak Cik : Pak Cik dari Muadzam , nak kuar kan duit tapi tak boleh , nak ke sana plk jauh . Kete Pak Cik kehabisan minyak . Kete lama , meter rosak . Kete skrg ada depan terminal bas tu .
Pak Cik nak beli minyak tapi tak leh nak kuar duit plk .

Ketika itu , bermacam2 persoalan bermain di fikiran ...

Aku : Pak Cik nak gi ke bank tu ke ? Pak cik ikut jer jln shortcut kat situ . Tak lah jauh sangat .

Pak Cik : Ish , jauh tu .. Pak Cik tak larat jalan ke sana .

Aku jadi serba salah ..

Aku : Macam nie lah Pak Cik . Kalau Pak Cik betul2 nak kuar duit . Saya boleh tolong hantar . Saya TAWAKKAL nie .. ( yer, lah manalah tau , bila tgh jalan dia hulur pisau nak rompak ker ! )

Pak Cik : Tak payah lah nak . Cuma Pak Cik nak pinjam RM** nak beli minyak . Nanti pak cik gantilah . Kalau tak percaya , pak cik nie kerja kat SMK ****** sebgi jaga kat situ ..

Aku : Tak kan lah saya nak tipon sklh tu nak tyer betul atau tidak . Macam nie lah pak cik , saya halalkan duit tu .. Kalau pak cik tipu pun saya tetap halalkan .

Pak cik tu berlalu begitu saja . Bagi aku biarlah aku ditipu . Biar hilang duit tu . Apalah sangat dgn nilai duit tu dibandingkan dgn keselamatan aku .