Khamis, 20 Ogos 2009

Halalkan jer ...

Semasa aku keluar dari sebuah kedai , setelah selesai membeli barang keperluan utk membuat cupcake , aku telah ditegur oleh seorang lelaki yg agak berumur dalam lingkungan 50an .

Pak Cik : Assalammualaikum nak ? Pak cik tumpang bertanya . Kat mana Bank Rakyat yg baru . Pak Cik dah pergi tempat yg biasa , tak tau plk dah berpindah .

Aku : Wa'alaikumussalam , dah lama dah , dari tahun lepas . Skrg kat depan Masjid Kuantan . Tak jauh dari sini .

Pak Cik : Pak Cik dari Muadzam , nak kuar kan duit tapi tak boleh , nak ke sana plk jauh . Kete Pak Cik kehabisan minyak . Kete lama , meter rosak . Kete skrg ada depan terminal bas tu .
Pak Cik nak beli minyak tapi tak leh nak kuar duit plk .

Ketika itu , bermacam2 persoalan bermain di fikiran ...

Aku : Pak Cik nak gi ke bank tu ke ? Pak cik ikut jer jln shortcut kat situ . Tak lah jauh sangat .

Pak Cik : Ish , jauh tu .. Pak Cik tak larat jalan ke sana .

Aku jadi serba salah ..

Aku : Macam nie lah Pak Cik . Kalau Pak Cik betul2 nak kuar duit . Saya boleh tolong hantar . Saya TAWAKKAL nie .. ( yer, lah manalah tau , bila tgh jalan dia hulur pisau nak rompak ker ! )

Pak Cik : Tak payah lah nak . Cuma Pak Cik nak pinjam RM** nak beli minyak . Nanti pak cik gantilah . Kalau tak percaya , pak cik nie kerja kat SMK ****** sebgi jaga kat situ ..

Aku : Tak kan lah saya nak tipon sklh tu nak tyer betul atau tidak . Macam nie lah pak cik , saya halalkan duit tu .. Kalau pak cik tipu pun saya tetap halalkan .

Pak cik tu berlalu begitu saja . Bagi aku biarlah aku ditipu . Biar hilang duit tu . Apalah sangat dgn nilai duit tu dibandingkan dgn keselamatan aku .

7 ulasan:

  1. Salam kak..

    Betul.. betul.. betul... kisah ni mengingatkan kisah benar yg terjadi pada saya sendiri..

    Saya sendiri mengalami perkara serupa mcm pakcik tu... masa tu belajar lagi.. maklum la student, nak balik rumah naik bas kebetulan mmg betul2 takde duit.. nak cucuk duit, ATM berdekatan pulak x ada... lama juga la saya termenung memikirkan nasib saya yg malang tu.. saya beranikan hati menyapa seorang kakak di situ.. tanpa banyak tanya.. kakak tersebut terus je mghulurkan duit... Alhamdulillah.. dpt juga saya balik rumah dengan selamat...

    Harap kakak yg baik hati itu dimurahkan rezeki selalu... dan pada akak juga.. moga diberi ganjaran oleh Allah kerana menolong orang dalam kesusahan.. mana tau, kita akan menghadapi situasi yg sama.. dan ada org lain yg akan sudi membantu kita...

    BalasPadam
  2. Pernah jumpa orang seperti ini. Orang yang sama dalam tahun yang berbeza...(langkau setahun)..
    Kali pertama terikut kawan. Halalkanla..perjumpaan kali kedua, harap pakcik tu halalkan bahasa kasar aku... huh~

    BalasPadam
  3. apalah sgt dgn duit tu...yg penting kita ikhlas...nak tolong.

    tapi cara pak cik tu..nampak sgt kaki penipu.

    BalasPadam
  4. kak Ase,

    Cerita aku sama dengan Dida tuh..well done akak..moga allah permudahkan urusan ko kelak amin

    BalasPadam
  5. Gua mewakili seluruh ahli PARADOKS mengucapkan selamat ber Ramadhan kepada kalian dan moga Ramadahan kali ini menjanjikan seribu kerahmatan buat kita semua. amin.
    -Aloy Paradoks

    BalasPadam
  6. Smart action...
    selamat berpuasa, tak sabar lak nak jumpa ko, bila nak blk klg...cete2 kek

    BalasPadam