Khamis, 9 Julai 2009

Aku Hipokrit & Zero ...

Aku Ketua , kau kena ikut arahan !
Aku Ketua , kau kena hormat !
Aku Ketua atau kau ketua ?
Aku tak bermaksud kata anak dia ' BODOH ' , yang aku kata " BODOH-BODOH jer dia kuar dari situ tanpa bagitau apa yg dia dah buat. " Sama ker maksud nya ? Maksud aku tu dia kuar selamba jer atau buat ' don't know ' jer...

Marahnya berapi-api , walaupun aku terangkan maksud aku yg sebenarnya . Dia tetap tak menerima . Seminggu perkara tu jadi sebutan , setiap org yg dia jumpa , dia cerita ttg hal tu . heboh satu sekolah . Napa dia nak marah , sedangkan anak dia tu relak jer !

Aku bertanya pada Kak N , kasar ke kata2 aku kerana kebetulan Kak N ada di situ . Mungkin bagi kamu biasa jer , tapi bagi dia kasar . Ish , alamak ... aku perlu minta maaf .

Belum sempat lagi , aku dah dipanggil mengadap . Aduh ! kes berat ! Tuan Haji nasihatkan aku jgn menjawab , nanti berpanjangan . Dalam apa2 hal , mmg dia nak menang , walaupun dia salah ! Ketua kan ...

Masuk jer bilik tu , dia pun terus hentam aku .. tapi aku minta kebenaran dari dia 2 minit jer , pas tu dia nak hentam aku semula , aku terima ...

" Sebenarnya selepas kejadian tu saya mmg nak minta maaf dari Puan , tapi tak sempat sbb Puan bangun dan pergi begitu jer ! " Suasana sejuk sikit ...

Namun begitu , dia masih tak puas hati dgn perkataan BODOH-BODOH tu .. Dia tanya aku bermacam2 soalan . Soalan semua canggih , world punyer ! Aku jawab satu soalan , dia tambah 3 soalan . Seolah2 nak membuat aku sampai tak terjawab dan mengaku kalah . Akhirnya , setiap soalan dia aku kata tak tau dan tak pernah dengar .. Sebelum kuar dari bilik tu , dia bagi aku sekeping kertas , " Nah , study nie , lain kali jgn suke2 kata org BODOH . Pedih !!!!

Aku minta maaf kat dia . Aku genggam tangan dia erat . Berharap sangat yg dia memaafkan aku . Siapa salah dah tak penting ! Alhamdullilah , dia maafkan ...

Sebelum balik , aku ditegur oleh seorang guru . " Dia tanya apa kat Kak As sebab tadi kat bilik guru , dia kata Kak As nie ZERO , satu soalan pun Kak As tak tau jawab ."

Dan ada suara lain juga mengatakan aku HIPOKRIT !

Terdiam ! Diam itu lebih baik dari berkata2 ...
**** Pengajaran buat diri aku !

5 ulasan:

  1. Ya Allah..

    sabarlah ya.. ini semua dugaan di dunia... yg lalu biarkan berlalu...

    Jgn diingat2 lg.. mmg emosi kadang2 sukar dikawal... tu yg menyebabkan mulut ni terlepas ckp.. padahal x terniat langsung... saya faham situasi ini..

    BalasPadam
  2. Aduhai...macam gini punya orang pun ada yea...marah sangat tu.

    Adalah hikmah di sebalik peristiwa ni...sabar aje...berdiam itu lebih baik. Lama2 nnti sejuk la suasana....insyaAllah.

    BalasPadam
  3. Kasihan dan sedih aku pada ko...
    Sabar je la kwn,
    memang diam tak semestinya mengalah..

    BalasPadam