Jumaat, 20 Februari 2009

bisnes oh bisnes ..


Bayangkanlah diminda kita , REZEKI DARI ALLAH SWT itu ibarat sebiji kek . Kek itu di potong kepada 10 bahagian. 9/10 dari kek itu tentu lebih banyak dari 1/10 kek kan ? Itulah gambaran agihan rezeki Allah SWT . Sabda Nabi SAW " 9/10 dari rezeki Allah letaknya di dalam perniagaan". Hanya 1/10 sahaja berada di luar , ini termasuklah duit gaji dari pekerjaan kita sebagai kakitangan kerajaan sekarang ini . Jadi , marilah kita rebut 9/10 tu ..

Sebenarnya saya ada terfikir nak buat bisnes kecil2an gak .. tengok cikgu2 kat sklh ramai " otak bisnes " . Ada aje benda yg nak dijual . AH jual tudung , NMN jual kain ela , AMM , HNAM , LHZ , NAB jual makanan , HI jual brg2 dari katalog , RS jual pinggan mangkuk , RM jual Brooch , SNSA jual peralatan langsir , SNM jual kristal , SAD jual baju batik , SI jual brg kemas , LL jual ayam organik .. laku plk tu , ada saja yg membelinya ...... tapi sebelum nak mulakan , saya kena gak fikir dulu masalah2 yg akan saya hadapi ...

Bagaimana nak berniaga ???
Berniaga apa ???
Modal tak ada ???
Mana nak dapat modal ???
Pengalaman tak ada ???
Produk apa ???
Nak ambil kat mana produk tu ???
Ada ker orang yg nak membelinya ???
Saya tak pandai nak ayat2 .....
Bila saya fikirkan nie sume , patahlah semangat saya nak buat bisnes .. Biarlah saya jadi pembeli setia . Dorang kata , nak berniaga perlu ada bakat , betul ker ???

1 ulasan:

  1. Niaga bukan semestinya perlukan bakat cikgu..tapi perlukan keberanian.. Orang ekonomi kata "Lagi tinggi risiko yang diambil lagi besar keuntungannya".

    BalasPadam