Isnin, 16 Jun 2014

Jangan risau kalau tak buat ...



Assalammualaikum .... 

Think positive ! Pagi-pagi datang sekolah dah dengar beberapa orang cikgu membebel tentang buku pelaporan nie ... Apa lah cikgu2 nie , macam budak2 ! 

Mereka bising mengatakan seolah2 mereka nie suka ponteng kelas . Relaks lah cikgu , kalau tak buat kenapa nak bising ...

Bagi aku plk , buat lah macam mana pun . Kalau hubungan kita dengan Allah can tik dan terjaga , maka hubungan kita dengan sesama insan dan tugasan kita juga akan cantik dan terjaga . 

In sha allah !!! 

Ahad, 15 Jun 2014

Ashaari bukan anak aku ...

Assalammualaikum ..... 

Hari nie merupakan hari terakhir cuti persekolahan ... Dah lama cuti , rasa malas pulak nak memulakan persekolahan , macam budak budak plk aku nie ... 

Aku nie , dah nak abis cuti baru nak bawa anak merasai alam percutian , hehehehe ... Ibu mithalli . Family lain mungkin dah berkali kali bawa anak anak makan angin ...

Bagi memenuhi permintaan si kembar yang dah lama aku abaikan permintaan mereka , hari ni barulah terbuka pintu hati nak bawa mereka mandi kat GAMBANG WATERPARK . Bukannya jauh dari umah aku pun . Tak sampai setengah jam perjalanan  ... Sebenarnya aku nie pokai , dapat subsidi dari En Somi selepas berhempas pulas membuat permohonan tentang bajett ... hahahaha , gurau jer ! 


video

Keseronokkan tidak terkata .... dapat memenuhi hasrat mereka . rasa puashati ... Kegembiraan tidak terucap . Afiq dan Anis pakai baju kuning ...

video

Biarlah dalam dompet ibu tinggal beberapa ringgit jer ... asalkan kamu gembira ! Lagi pun memang dah lama aku tak bawa anak anak pergi bercuti . Kalau cuti panjang , bawa balik kampong  . Kat kampong pun tak tau nak gi mana . tak der geng minat macam aku ... adik beradik  yang lain , sibuk dgn hal tersendiri dan tak der cuti seperti aku ... 



Tengoklah , kelaparan lepas berendam selama 3 jam ... Mula datang kul 9.30 pagi , orang yg awal datang dan balik kul 1.00 ptg ... Tu pun lps aku cakap akan datang lagi kalau cuti panjang . In sha allah ... 







Jumaat, 13 Jun 2014

Masih tak sedar diri lagi ...

Assalammualaikum ....

Sekarang bangun tido jer dah nak gi kubur ... Katanya , sian Kiki tinggal sorang . Siap bwk air lagi nak siram kat kubur Kiki ... Ermmmm , minggu depan lupalah dorang pasal Kiki ...

Aku nie pelupa , tak sedar .. Rupanya , masa bawak Kiki ke klinik di bandar Kuantan .. roadtax aku dah mampus ! Ishhhh , macam mana tak leh sedar nie ... Merata dah aku merayau ... Masih bernasib baik walau JPJ duk merata buat roadblock ..


Pas tu emak dan kakak aku sekeluarga datang pada 7/62014 , selamba jer aku bawa mereka naik  kete nie merayau ... masih bernasib baik lagi ... masih tak sedar lagi ... 

Lepas jer dorang balik pada 10/6 , entah cam ner tergerak nak tengok roadtax tu sbb esok nak bwk sikembar ke Safari Gambang ... Ya Allah , roadtax dah mati !!! 
Biasanya , En Suami yang ambil berat pasal roadtax nie ... Dia outstation plk !!!! 


Alhamdulillah , dah siap .... barulah boleh round merata !



Rabu, 11 Jun 2014

R.I.P ... Boleh ker gitu ...

Assalammualaikum ...

Pada mulanya , selepas Kiki di bawa ke klinik , kesihatan beransur pulih , nak gak makan dan minum ... tapi 2 hari kemudian , nafasnya semakin kuat , nafsu makan makin tak der , minum jer , tu pun sikit ...

Aku google tentang penyakit kuning tu , sedih ttg satu info tu .. BIASA NYA KUCING YG TERKENA SAKIT KUNING , HARAPAN UTK HIDUP 50 - 50 .... Owh , sedihnya ...

Cuba berbagai ikhtiar , bagi minum guna syringe ... tapi di muntahkan semula .! Tanya kawan2 yang ada bela kucing , macam2 info aku dapat ...

Kalau ajal Kiki dah sampai , biarlah ... tak rasa RALAT sbb aku dah berusaha ... Akhirnya , KAU PERGI JUA dalam usia 1 tahun ..



video

Kiki sedang nazak 


Kiki dah mati ... 


video
 Anis menangis kesedihan ... 


video

Afiq lagi lah sedih ... 



Jumaat, 6 Jun 2014

Sakit Kuning ...


Assalammualaikum ..... 

Ni KIKI ... Umur lebih kurang 1 tahun  . Kiki nie sakit . Hampir 2 minggu tak balik rumah . Bila balik dgn keadaan nya yg kotor , kaki berdarah dan kelihatan kurus dan cengkung . Sepanjang masa tu , dia asyik tidur dan badan dia panas . Tak mau makan , hanya minum . Biasalah kan , macam kita kalau sakit tak selera nak makan ... Tapi makan lama KIKI makin tak larat nak jalan .. So , kena bawak jumpa doktor ... 


tengok tu , tak larat kan .... 


Dr Bharjan Singh sedang merawat Kiki . Dia kata Jaundis .. Kucing pun ada jaundis juga ker ... 
Mulut dan mata dah kuning ... Macam mana aku boleh tak perasan plk ! Ikut ko lah doc , 
Bukan aku tau pun psl penyakit kucing ... 


Kena dua suntikan , 1 untuk antibiotik ,1 untuk turunkan suhu ...mmg suhu badan Kiki panas sangat ...
tu yang lentok jer .... 

Lepas tu kena masuk air ... part yang nie aku tak dibenarkan amik gambar ... adalah reason dia tu !
Selesai semua , baru lah balik ... sepanjang rawatan tu , Kiki tak banyak karenah ... Orang sakit kannnn ... 
Ikut jer lah apa orang buat  . 


Bila dah sampai rumah , aku plk risau ... Kiki seperti orang mabuk , mungkin kesan ubat tu ... nafas laju , bernafas ikut mulut .. Ahhh  , sudah ... apahal nie ... kalau jadi apa2 , aku yg menjerit dulu . Dia mencari tempat2 gelap ... tidur dlm keadaan mata terbuka dan bunyi nafas yang kuat .... Risau nieeee !!!!! 


Alhamdulillah , selepas beberapa jam ... Kiki memberi respon yang baik ... 




Khamis, 5 Jun 2014

Nak ke mana yer ??????



Assalammualaikum ....

Dah masuk minggu ke 2 cuti persekolahan ... aku masih di sini . Tiada perancangan nak bawa anak2 bercuti . Bajet lari  ... kesian anak2 aku terutama Afeeq n Anees . Kamal dgn kuliah nya , Salman dengan kls tuisyen nye , So ....

Cuma baru2 nie aku dan anak2 gi teman cik abang menghadiri reunion dia di Chenor .... Majlis biasa2 jer , tiada apa yang menarik sangat .

Kemudian 30/5 , amik Lyna balik Msia ... nak renew paspot dia ... balik kejap jer ... Aku  nie sampai demam2 berulang alik dari Kuantan - Meru - KLIA2 - Meru - Kuantan . Cuaca plk hujan lebat , mendung , sejuk ... tak cukup rehat .... 2/6 , terbang semula ke Makassar ...

Sebelum balik ke sana , penuh beg dgn makanan utk sebulan ... Dah nak puasa kannnnnn ....
Dia juga minta aku buat Cheese Tart ...


Buat lah juga walaupun masa tu aku demam , berat kepala , tak leh nak bangun ...
Kalau untuk orang lain boleh buat , takkan untuk anak sendiri tak leh kannnnn ... melampau lah tu !!!!
Dapat ler 30 biji utk dia bawa balik ke sana ....