Selasa, 8 April 2014

Belum terlambat lagi ...


Assalammualaikum .... 

Dah dua hari berturut aku ke sini , sejak semalam . Aku buat pemeriksaan tahunan . Sebelum nie tak pernah buat pun .. sejak 2 bulan lepas terasa sakit di dada , aku mengambil keputusan untuk membuat pemeriksaan tahunan ... 

Kalau dulu , acap gi klinik kerana megandung dari situlah leh tau ttg tahap kesihatan aku . Itu pun dah 6 tahun yg lepas , pemeriksaan secara keseluruhan mmg sekali pun tak pernah ...

Semalam timbang berat dan tinggi ... Berat 40kg , tinggi 150 cm .. kiralah sendiri aku punya BMI ... Erm , tahap kecemasan .... 

Check darah ... cucuk kat jari ... KOLESTROL TINGGI !!!!! 

Hari nie , kena puasa lagi , ambil darah , minum air gula . 2 jam kemudian ambil darah lagi . Keputusan 2 minggu lagi ...

Apa sebab yer ????  Baca sini dan sini 

Apa yang perlu aku buat ....

 Faktor yang dapat dikawal ...
1. Makanan terlalu banyak lemak tepu seperti mentega, biskuit, dan makanan segera
2. kelebihan berat badan
3. Kurang berolahraga
4. Merokok
5. Gaya hidup yang tidak sehat
6. Stress
7. Diabetes mellitus
8. Minum kopi berlebihan
9. Diet yang salah
10. Obesiti 
Faktor 2 , 4 dan 6 , awal awal tolak tepi .
Faktor 1 , 3 , 6  , 8 memang kena jaga ... terutama no 8 ...
Kenapa no 8 , sebab aku ni hantu NESCAFE ... dah tahap KETAGIH ..

KENA BERTINDAK !!!!!!!!