Isnin, 25 Mei 2009

Makcik , nak kuih ni satu ..


" Ish , kamu nie .. Kamu tak kenal saya ke ? " Teguran aku kepada seorang murid apabila dia memanggil aku dgn panggilan itu .


Kisah Satu

Ketika itu , aku menolong seorg pengusaha kantin sekolah menjual makanan .

" Makcik , makcik .. nak kuih satu ! "

Kisah Dua

Ketika aku berada di KL , bertanya arah kepada seorang gadis remaja .

" Makcik ikut saya , saya pun nak ke sana . "

( Ketika itu aku berumur dalam 30an . Perkataan itu membuat aku terkedu , terdiam dan aku mula berfikir .... )


Kisah Tiga

Program Anak Angkat KIPSAS/JORDAN di kawasan perumahan tempat aku tinggal . Aku mendapat 2 org anak angkat perempuan . Miza dan Mona ..

" Apa khabar , makcik ?"

( Mereka perasan yg aku kurang selesa dgn panggilan itu , jadi mereka panggil aku " kakak " , hahaha... )

So , aku kena terima hakikat bahawa aku dah masuk ke zaman " USIA EMAS " . Kena banyak buat perubahan dari yang negatif ke positif . Kena banyak tambah amalan , persediaan ke alam yg satu lagi ... bila2 masa saja dari sekarang .



5 ulasan:

  1. me insaf dgn kekurangan n kelemahan diri me yg inih.. salamm makcik tewww

    BalasPadam
  2. iteww baru makcik...akak ni dah dipanggil nenek.

    anak sedara dah kawin dah dpt anak..so nenek/atok lah jawabnya.

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah..means that god is testing u....

    BalasPadam
  4. saya dah jadi atok dalam usia 30thn...samalah macam nenek zue itu... hehehe

    BalasPadam
  5. Saya pun macam tu...bila masuk era 30++ mulalah orang suka panggil kita mak cik...mula2 dulu rasa pelik juga...(sekarang pun ngeeee-tersengih macam kerang busuk)

    Kemudian memujuk diri...eloklah macam tu, at least panggilan tu mengingatkan kita kepada sebuah peribahasa..`rumah kata pegi kubur kata mari...`

    Ishk...melalut pulaks i nie...terlebih beno!!!

    BalasPadam