Isnin, 25 Mei 2009

Makcik , nak kuih ni satu ..


" Ish , kamu nie .. Kamu tak kenal saya ke ? " Teguran aku kepada seorang murid apabila dia memanggil aku dgn panggilan itu .


Kisah Satu

Ketika itu , aku menolong seorg pengusaha kantin sekolah menjual makanan .

" Makcik , makcik .. nak kuih satu ! "

Kisah Dua

Ketika aku berada di KL , bertanya arah kepada seorang gadis remaja .

" Makcik ikut saya , saya pun nak ke sana . "

( Ketika itu aku berumur dalam 30an . Perkataan itu membuat aku terkedu , terdiam dan aku mula berfikir .... )


Kisah Tiga

Program Anak Angkat KIPSAS/JORDAN di kawasan perumahan tempat aku tinggal . Aku mendapat 2 org anak angkat perempuan . Miza dan Mona ..

" Apa khabar , makcik ?"

( Mereka perasan yg aku kurang selesa dgn panggilan itu , jadi mereka panggil aku " kakak " , hahaha... )

So , aku kena terima hakikat bahawa aku dah masuk ke zaman " USIA EMAS " . Kena banyak buat perubahan dari yang negatif ke positif . Kena banyak tambah amalan , persediaan ke alam yg satu lagi ... bila2 masa saja dari sekarang .