Jumaat, 20 Mac 2009

makin hilang dari ingatan ...


Seronok nye bila suami bgth nak ikut balik MERU hari nie .. Suami aku nie ssh nak blik ke MERU , walaupun diajak berkali2 . Mgkn disebabkan pada 22/3 nti ada kenduri kawin kat umah pak sdara di BUKIT KAPAR .. kalau tak balik tak patut plk kan ..

Biasa2 nye aku balik dgn ank2 tanpa suami . Aku suka suasana kg yg masih lagi terdapat kat MERU .. Aku suka sangat kalau dapat bercakap bahasa yg kian hilang tu .. bahasa ibundaku ! Di Kuantan , aku tak der geng nak cakap jawa .. Suami bukan org jawa . Jeles dgn kakak2 yg masih boleh bercakap jawa . Begitu juga dgn ank2 mereka .. Anak2 aku tak tau pun cakap jawa sbb mereka tak pernah dgr aku cakap di rumah .

Dulu , masa arwah datuk masih hidup , dia tak benarkan anak cucu berkahwin dgn org luar . Katanya " bahasa jawa akan hilang " . Mmg betul pun , aku dapat rasakan bila aku sendiri mengalaminya . Anak2 aku tak reti cakap jawa. Siannya mereka ! Dan aku sendiri , sedikit demi sedikit vocab tu makin hilang dari minda... kadang kala , aku mengambil masa agak lama utk mengingat satu perkataan bagi sesuatu benda .. Kesiannya aku !