Selasa, 3 Februari 2009

lelaki sejati ...


Semasa membaca blog BORN TO LOVE ttg lelaki sejati saya teringat ketika saya baru2
posting di SKN . Saya dan cikgu Noor Risah di beri tugasan sebagai Guru Disiplin . Suatu ketika kami menangani kes disiplin murid merokok dalam tandas .. Dalam masa soal siasat , saya bertanya pada murid :

" Apa sedapnya merokok nie , cuba bagi tau saya ?"

" woooo , cikgu tak tau sbb cikgu pmpn , bila hisap rokok terasa macam lelaki sejati "

Secara spontan saya menjawab :
" Amboi ! selama nie awak bkn lelaki lah yer .. bila hisap rokok baru jadi lelaki , mari sini bukak seluar , nak tgk awak nie lelaki atau bkn .. ( sebenarnya saya bergurau jer ! )

Budak tu lari lintang pukang ketakutan .

Keesokan harinya , dapat tau dari Noor Risah , bapak budak tu kirim salam kat saya dgn pesanan :

Cikgu bujang belum kawin, patutlah gatal nak tgk anak murid punya ...

Saya hanya ketawa jer ..

GB kata : nasib baik bapak bdk tu tak buat repot kat PPD , klu tak naya kamu ...

ciri-ciri lelaki sejati:
( dari blog BORN TO LOVE )

Laki-laki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya. ...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran... ..

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya, tetapi dari sikapbersahabatnya pada generasi muda bangsa...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia di hormati ditempat bekerja, tetapi bagaimana dia dihormati didalam rumah...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari dadanya yangbidang, tetapi dari hati yang ada dibalik itu...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari banyaknya wanita yang memuja, tetapi komitmennya terhadapwanita yang dicintainya. ..

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawabyang dibebankan, tetapi dari tabahnya dia menghadapi liku-liku kehidupan...

Laki-laki Sejati bukanlah dilihat dari rajinnya membaca kitab suci, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca...

"Jika HATI sejernih AIR , jangan biar ia KERUH. Jika HATI seputih AWAN , jangan biar ia MENDUNG. "

4 ulasan:

  1. Salam Kak.

    terima kasih kerana berkongsi.

    BalasPadam
  2. Salam kenal Cikgu,
    Sifat wanita sejati pun begitu jugalah ye, kecuali beberapa perubahan..

    BalasPadam
  3. lelaki sejati mcm tu ke? hehe semoga sihat dan bahagia di samping keluarga tercinta..

    BalasPadam
  4. Apsal, rasa, macam, perempuan jewr yang tulis sifat lelaki sejati tu?

    BalasPadam