Isnin, 9 Februari 2009

Laila , namamu teratas ...


Nama .. macam2 bentuk nama ada . Ada yang pendek , ada yang panjang berjela yg tak mempunyai erti apa2 sampaikan terbelit lidah nak menyebut . Ada pulak yg pelik ... Mana mungkin nama itu tidak penting , punyalah lama dan susah mak ayah kita memikirkan nama yang sesuai utk kita ... kadang2 nama juga boleh mendatangkan masalah .Tapi , apalah ada pada sebuah nama ...

Cerita tentang nama nie .... Saya menyuruh murid saya dr thn 1 , seorg demi seorg memperkenalkan diri dalam BI .. Ok lah tu , My name is Arif Nazhan bin Fauzi , Iam Nurin Sofiya Bt zakaria dan seterusnya . Ada yg excited sgt , ada yg gagap , ada yg pelat , ada yg mmg cerdik .. suasana berjln lncr hinggalah tiba pada seorg budak lelaki .. Diam membisu , tak nak buka mulut ... pujuk punya pujuk akhirnya dia perkenalkan diri gak .. " I am Nik Mohd Rashid Azhari Musa . Eh , bukan2 , " I am Mohd Nik Azhari Rashid Musa . " Bukan2 , salah .. " I am Nik Mohd Musa Azhari Rashid." Punyalah lama dia nak bagitau nama dia yang betul .. last2 dia menangis .. " Teacher , saya tak tau nak sebut yg mana dulu ... " Tgk tu , panjang sgt nama tu sampai tak tau yg mana satu nak di dulukan .. Kesian !

Kemudian , saya kena relief class , ganti cikgu yg tak hadir . saya mmg tak pernah masuk kelas nie .. , so ini lah first time . Tahun satu gak .. First time masuk , mestilah nak berkenalan dgn bdk2 tu .. saya panggil sorg demi sorg mengikut buku kedatangan ..

" Sume murid berdiri , siapa yg nama dia saya sebut , angkat tgn dan duduk " .

Ok lah tu .... sorg demi sorg sampailah pada LAILA BT ABDULLAH ... tiada yg angkat tgn .. saya ulang lagi nama tu , tak der gak yg angkat tgn .. ok , ok , tak per ... nanti akan tau gak siapa .. hinggalah nama yg terakhir , Zamani Bin Hashim .. Tinggal sorg yg berdiri , sure dia nie Laila Bt Abdullah .

"Kamu Laila bt Abdullah , kan ?"

" Bukan cikgu , mmg nama saya Laila , tapi bukan binti Abdullah "

" Ish , takkan cikgu kelas awak silap tulis ?"

" Nama ayah saya bukan Abdullah ."

" Dah tu , siapa ?"

" Dollah Kerbau ! "

Uiks !! , lepas tu saya terus kuar kelas dan ketawa sampai sakit perut .. Aduiii !!!!

Betul lah tu , org dulu2 kan suka bagi penambahan nama pada org2 tertentu , yg mempunyai nama sama supaya dapat membuat perbezaan .. Ayah dia tu banyak bela kerbau ..

Erm , di kawasan tu ada 5 org Dollah , Dollah kerbau , Dollah Dunlop , Dollah Cekik Anak , Dollah Lori dan Dollah kelantan ..