Isnin, 9 Februari 2009

Laila , namamu teratas ...


Nama .. macam2 bentuk nama ada . Ada yang pendek , ada yang panjang berjela yg tak mempunyai erti apa2 sampaikan terbelit lidah nak menyebut . Ada pulak yg pelik ... Mana mungkin nama itu tidak penting , punyalah lama dan susah mak ayah kita memikirkan nama yang sesuai utk kita ... kadang2 nama juga boleh mendatangkan masalah .Tapi , apalah ada pada sebuah nama ...

Cerita tentang nama nie .... Saya menyuruh murid saya dr thn 1 , seorg demi seorg memperkenalkan diri dalam BI .. Ok lah tu , My name is Arif Nazhan bin Fauzi , Iam Nurin Sofiya Bt zakaria dan seterusnya . Ada yg excited sgt , ada yg gagap , ada yg pelat , ada yg mmg cerdik .. suasana berjln lncr hinggalah tiba pada seorg budak lelaki .. Diam membisu , tak nak buka mulut ... pujuk punya pujuk akhirnya dia perkenalkan diri gak .. " I am Nik Mohd Rashid Azhari Musa . Eh , bukan2 , " I am Mohd Nik Azhari Rashid Musa . " Bukan2 , salah .. " I am Nik Mohd Musa Azhari Rashid." Punyalah lama dia nak bagitau nama dia yang betul .. last2 dia menangis .. " Teacher , saya tak tau nak sebut yg mana dulu ... " Tgk tu , panjang sgt nama tu sampai tak tau yg mana satu nak di dulukan .. Kesian !

Kemudian , saya kena relief class , ganti cikgu yg tak hadir . saya mmg tak pernah masuk kelas nie .. , so ini lah first time . Tahun satu gak .. First time masuk , mestilah nak berkenalan dgn bdk2 tu .. saya panggil sorg demi sorg mengikut buku kedatangan ..

" Sume murid berdiri , siapa yg nama dia saya sebut , angkat tgn dan duduk " .

Ok lah tu .... sorg demi sorg sampailah pada LAILA BT ABDULLAH ... tiada yg angkat tgn .. saya ulang lagi nama tu , tak der gak yg angkat tgn .. ok , ok , tak per ... nanti akan tau gak siapa .. hinggalah nama yg terakhir , Zamani Bin Hashim .. Tinggal sorg yg berdiri , sure dia nie Laila Bt Abdullah .

"Kamu Laila bt Abdullah , kan ?"

" Bukan cikgu , mmg nama saya Laila , tapi bukan binti Abdullah "

" Ish , takkan cikgu kelas awak silap tulis ?"

" Nama ayah saya bukan Abdullah ."

" Dah tu , siapa ?"

" Dollah Kerbau ! "

Uiks !! , lepas tu saya terus kuar kelas dan ketawa sampai sakit perut .. Aduiii !!!!

Betul lah tu , org dulu2 kan suka bagi penambahan nama pada org2 tertentu , yg mempunyai nama sama supaya dapat membuat perbezaan .. Ayah dia tu banyak bela kerbau ..

Erm , di kawasan tu ada 5 org Dollah , Dollah kerbau , Dollah Dunlop , Dollah Cekik Anak , Dollah Lori dan Dollah kelantan ..

2 ulasan:

  1. selalu kita dgr org berkata apa ada pada nama tapi kalau tak der nama org nak panggil kita apa...hoi atau woi atau b**i...melayu kita nie suka gelar mengelar...ada yang elok tapi selalunya yang tak elok...zaman skrg nie trend org bagi nama anak panjang2...termasuk aku...dan ramai cikgu mengeluh sbb terpaksa tulis nama pjg kat dlm buku register...tapi aku tak merunggut pun...tulis jer laa nak merungut apanya...

    BalasPadam
  2. nice story... happy blogging cikgu... syok baca citer cikgu...
    -cikgu saril-
    http://putra745.blogsome.com

    BalasPadam