Rabu, 28 Januari 2009

dia ...

Balik dari sekolah , saya ke CIMB utk bank-in duit ke SERI PUTERI . Kemudian terus ke East Coast Mall ( ECM ) semata-mata untuk membeli donut di Big Apple ... Ketika sedang berbaris menantikan giliran , saya telah ditegur oleh seseorang ...

" Assalamualaikum , apa kabar cikgu , masih kenal saya lagi ?"
" Waalaikumsalam , baik ... tak cam lah ... kejap ! Erm , kenal2 ... kamu nie FR kan ?
" Ya , saya ... "

dan kami pun terus berbual sehingga lah dia meminta diri utk ke tempat lain ..
Sebelum FR beredar , dia memeluk saya dan berkata " terima kasih cikgu atas segalanya , dulu saya tak sempat nak ucapkan. "

IMBAS KEMBALI :
Malam itu , bulan Julai 2005 , pukul 10.30 p.m , dia telah datang ke rumah ku meminta pertolongan ...

" Cikgu , tolonglah , saya takut nak balik , saya takut nak bagitau ayah saya , tolonglah cikgu ... " dia merayu sambil menangis ..
" Kenapa nie , apa masalah nya bagitau lah .... macam mana saya nak tolong kalau saya tak tau kisahnya . "

Dia bercerita dari A hingga Z . Saya amat terkejut dan menggigil ketakutan . Dulu setakat baca dalam surat kabar jer , sekarang alami sendiri ...
" Eh , betul ke kamu nie , hal gini tak leh nak buat suka2 ! "
" Betul cikgu , sumpah ! Saya tak tipu !

Ish , saya tipon Anie dan Yani , dan mereka datang ke rumah , buntu ... tak leh nak handle sorg2 .. Mereka pun tak tau nak buat apa , takut gak nak bagitau ayah FR ...
Ayah FR panas baran , dibuatnya dia terkejut , mati kami semua ....

Tiba2 aku teringat Cikgu Z dan Cikgu ZH . Mereka ni GBSM sekolah , cuba2 tipon minta tolong ... tapi malangnya kami telah di tegur oleh mereka .
" Jangan berani2 campur hal tu , perkara tu berlaku luar sekolah , nanti tak pasal awak yg susah . "

" Saya tau risiko tu ... mmg kes cam nie tak pernah berlaku dalam sekolah , tapi dia datang rumah saya minta tolong , takkan saya nak halau balik ."

Saya hampir menangis tapi ditenangkan oleh Anie dan Yani ..
FR terus menangis bila tengok saya sebak ... saya memeluk dan memujuknya ...
kemudian kami keluar hilangkan rasa tension dan serabut , pergi makan kat warung depan sekolah ... dah pukul 12 malam ..

Agaknya bila dah kena angin malam , rasa sejuk sikit .... Kami teringat pada En MY yang pernah mengalami kes macam nie ... Dia yg bagi panduan apa yg harus kami buat seterusnya .

Kami tipon En BBS dan THO, pergi ke rumah En BBS, menceritakan hal sebenar . Mereka mendengar cerita FR dgn teliti , mmg tak berubah langsung dari cerita asal yg telah kami dengar .

" Tak pe , biar saya cakap dgn ayahnya " kata En BBS .

Kami pergi ke rumah FR , ayah FR ada di luar rumah , menanti FR yang tak balik lagi . Risau ... Dia nampak agak terkejut bila melihat kami berlima .. Setelah dipersilakan masuk , En BBS dgn cara berdiplomasi menerangkan satu persatu apa yang terjadi pada FR .. lama dia terdiam dan tiba2 dia menangis . Saya ikut menangis ....

Kemudian kami pergi ke Balai Polis Kuantan buat repot .. Lepas tu ke Hospital Besar Kuantan ( HTAA ) .... FR di tahan di wad , untuk pemeriksaan lanjut ...

Bila selesai , kami minta kebenaran balik , dah subuh , dah pukul 3 pagi . Tak lama lagi nak pergi keje pulak . Berterima kasih pada En BBS dan THO kerana membantu . Anie ambil cuti , sakit kepala tak cukup tidur . Yani ambil cuti nak uruskan FR . Saya ada mesyuarat DATA , tak boleh cuti ...

Selepas dari kes tu , FR bertukar sekolah ... Saya tidak pernah berjumpa lagi hinggalah tadi ...

FR , semua orang telah melupakan kisah silam dan sejarah hitam mu . Moga kamu tabah menjalani hidup yang penuh dengan pancaroba dan cabaran . Jangan lupa ALLAH , DIA sentiasa bersamamu ...